Creatine is een zeer populair supplement in de fitnessindustrie, omdat het helpt bij hoge intensiteit, kracht en krachtoefeningen. Het helpt ook bij de spiergroei en spierdefinitie. Maar creatine is een supplement dat potentiële voordelen heeft voor veel andere sporten. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, heeft het ook voor duursporten een grote toegevoegde waarde. Hoe werkt creatine? En hoe helpt het een duursporter? Hieronder vindt u hier meer over terug.


Hoe werkt Creatine?

De belangrijkste taak van Creatine is het verbeteren van de energieproductie in cellen. In een cel is de meest basale vorm van energie een molecuul genaamd adenosinetrifosfaat (ATP). Dit is de “energie valuta” van de cellen en wordt gebruikt om veel van de functies van de cel uit te voeren. ATP is een beperkende factor bij intensieve oefeningen, omdat het snel opraakt als je hard aan het werk bent. Het is alsof je veel meer geld uitgeeft dan je verdient, dus vroeg of laat heb je geen geld meer. Dit brengt ons terug naar creatine. Creatine, dat in je spieren wordt opgeslagen in de vorm van creatinefosfaat, kan je helpen om de “energievaluta” ATP aan te vullen, waardoor je spiercellen de capaciteit krijgen om meer energie te produceren. Hoe meer creatine je hebt, hoe meer energie je spiercellen kunnen produceren tijdens intensieve oefeningen.

Creatine is een zeer populair supplement voor kracht- en krachttraining. Dit komt omdat ATP energie cruciaal is voor deze oefeningen. Deze oefeningen zijn vaak van korte duur en vereisen een hoge intensiteit.


Creatine in duursporten

  • Hoewel creatine gunstig is voor kortdurende, intensieve lichaamsbeweging, blijkt uit onderzoek dat het ook veel voordelen heeft voor duursporters. (*) Duursporten zoals wielrennen en zelfs triathlon hebben sprint-finishes en af en toe een inspanning aan hoge intensiteit op beklimmingen, tijdens ontsnappingen of tussensprints, …. hier ligt het voordeel van creatine. Maar de voordelen reiken veel verder dan de intensieve inspanningen tijdens de wedstrijden.

 

  • Bijna elk duurtrainingsprogramma omvat een soort intervaltraining. Studies hebben aangetoond dat creatine het aantal intervallen verhoogt en de daaropvolgende hoeveelheid training die een duursporter kan voltooien. (*) Dit verhoogde aantal intervallen kan het uithoudingsvermogen op de lange termijn zeker verbeteren.

 

  • Een andere studie toonde aan dat de daling van glucose in het bloed tijdens een duurtest aanzienlijk werd verminderd na inname van creatine, tesamen met een toename van het intervalvermogen van 18%!(*) Deze verminderde daling van de bloedglucose in het bloed is zeker gunstig voor

Hoe gebruikt 4Gold Creatine? 

Al deze bevindingen samen vormen samen een sterk argument voor het gebruik van het creatine bij duursporten. Wij hebben creatine in een hoge biobeschikbare ethylester toegevoegd aan onze Carbo Electro voor verbeterde prestaties tijdens training of wedstrijd. Verder wordt de opname van Creatine ook verbeterd tijdens het sporten en door de aanwezigheid van koolhydraten en eiwitten in onze Carbo Electro. (*)


*  Referenties

1: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12131259

2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27085634

3: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9475647/

4: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11252467

5:https://www.researchgate.net/publication/10933892_Effects_of_creatine_loading_and_prolonged_creatine_supplementation_on_body_composition_fuel_selection_sprint_and_endurance_performance_in_humans

6: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17396216

7: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5296953/

8: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-018-0226-y

9: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9662683

0
Free shipping from 75€ to BE & NL
Order before 18:00 = Delivered next workday